Det sista vi vill vara med om när vi ska ut och resa är att drabbas av problem på flygplatsen. Oavsett om du ska iväg på semester, besöka släkt eller vänner eller resa i arbetet finns Avis här för att se till att din upplevelse på flygplatsen är så bekymmersfri som möjligt.
Därför har vi sammanställt denna enkla och praktiska guide för hur du kan hantera de vanligaste problemen du kan drabbas av på flygplatsen. Vi hoppas att den underlätta på resan!
Det kan vara svårt att förutsäga vad som ska hända på flygplatsen och därför är det bäst att bege dig dit i god tid före avresan. Det ger dig möjlighet att hantera eventuella oväntade problem – och undvika risken för att missa din avgång.
Alla resor är visserligen olika, men vi rekommenderar att du anländer på flygplatsen två timmar före avgångstiden för inrikesflyg och tre timmar före utrikesflyg. Om du reser under tider med hög beläggning, t.ex. skollov, veckoslut eller allmänna helgdagar, kan det vara bästa att anlända på flygplatsen ännu tidigare för att undvika långa köer eller potentiella problem.
Vi har alla stått där – i den fruktade flygplatskön. Det är aldrig särskilt trevligt att fastna i en kö före semestern, och det känns som att tiden släpar sig fram. Så varför är köerna på flygplatsen så långa? Varje kö har en särskild orsak, men här är de vanligaste anledningarna:
Ökad passagerarvolym – eftersom allt fler människor reser med flyg, i synnerhet under tider med hög belastning, kan flygplatser bli överbelagda, med långa köer som resultat.
Personalbrist – under de senaste åren har flygplatser i allt högre grad drabbats av brist på personal inom alla verksamhetsområden. Detta tillsammans med ökade passagerarvolymer har lett till att långa flygplatsköer blir vanligare.
Försenade eller inställda flyg – när flyg försenas eller ställs in kan det leda till längre köer vid flygbolagens diskar, eftersom passagerare försöker ändra sina resplaner.
Det finns tyvärr inget enkelt sätt att förutse hur snabbt du kan ta dig igenom säkerhetskontrollen förrän det är dags att resa. På bra dagar kan du passera på nolltid – på dåliga dagar kan du fastna flera timmar i kön. Vi kan inte säga säkert hur lång tid det kommer att ta, men det här är några rekommendationer för att se till att du får så få problem som möjligt i säkerhetskontrollen:
Var förberedd – se till att du har alla handlingar och saker lättåtkomliga, såsom boardingkort, legitimation och eventuella vätskor eller elektroniska enheter som du måste ta ut ur din väska.
Packa smart – vi rekommenderar att du kontrollerar vad du får och inte får ta med dig på flyget, inklusive eventuella begränsningar eller förbud i det land du reser till. Om du bär på förbjudna artiklar när du ska passera säkerhetskontrollen kan det till och med leda till förseningar som innebär att du missar din avgång.
Bär lämpliga kläder – bär skor som är lätta att ta av och på och undvik att bära kläder och saker som kan fastna i metalldetektorerna. Detta kommer att göra processen så snabb och smidig som möjligt.
Regler och förordningar avseende ersättning för försenade flyg varierar mellan olika länder. Därför är det alltid bäst att rådfråga ditt flygbolag om en försening inträffar.
Om du till exempel flyger från, till eller inom Storbritannien omfattas du av brittisk lag, som säger att flygbolag måste betala ut ersättning om ditt flyg är försenat med mer än tre timmar. Ersättningsbeloppet beror på hur lång flygsträckan och förseningen är, men det kan variera mellan 220 £ och 520 £.
Du är däremot inte berättigad till ersättning om störningen orsakas av ”extraordinära omständigheter”, såsom extrema väder, strejker eller en säkerhetsrisk.
Det första steget för att begära ersättning vid försenat flyg är att kontakta ditt flygbolags kundtjänstavdelning eller att gå till deras webbplats. Därifrån kan de hjälpa dig och informera dig om du är berättigad till ersättning och i så fall arrangera en utbetalning.
Det är aldrig roligt när ett flyg ställs in, men det kan tyvärr hända ibland av flera olika anledningar. Du kan vara berättigad till ersättning eller en återbetalning på grund av avbrottet i dina resplaner och kostnaderna som det medför.
Det första du bör göra är att tala direkt med flygbolaget. De kan hjälpa dig att antingen boka om dig på nästa tillgängliga avgång eller påbörja ett ärende för att få ersättning.
Om du behöver ta dig till din destination snabbt och ditt flygbolag inte kan erbjuda ett alternativ i tid rekommenderar vi att du försöker hitta ett annat transportmedel, till exempel hyrbil, tåg eller buss. Det kan vara svårt att veta vad man ska göra när ett flygbolag ställer in en flygning, men försök att inte drabbas av panik – alla på flygplatsen gör sitt bästa för att hjälpa dig att komma fram.
Varför har mitt flyg ställts in?
Det finns flera anledningar till att flyg kan ställas in. De vanligaste anledningarna är:
Oavsett vad orsaken är kan du vara säker på att inga flyg ställs in utan en god anledning och att din säkerhet och ditt välbefinnande är flygbolagets högsta prioritet.
Om det är troligt att du kommer att bli försenad till ditt flyg, oavsett anledning, är det första du bör göra att ringa flygbolaget och informera dem om det. Även om de inte har möjlighet att hålla planet kvar tills du kommer fram så kan de eventuellt hjälpa till att boka om dig till ett annat flyg eller erbjuda annan hjälp. Om du bara är en aning försenad kanske de till och med råder dig att ändå försöka hinna fram i tid. Det händer ofta att flygningar försenas eller stoppas, så det kan fortfarande finnas en möjlighet att gå ombord före avgången.
Vad du kan göra om du missar ditt flyg
Få saker är mer frustrerande än att åka hela vägen till flygplatsen för att inse att flygplanet har lyft utan dig. Oavsett om du var sent ute eller något hände som var utanför din kontroll så undrar du säkert vad som händer om du missar ditt flyg.
Om du helt enkelt glömde att titta på klockan, fastnade i trafiken eller försenades av någon annan anledning som inte var direkt relaterad till flygbolaget, kommer de antagligen inte att kunna hjälpa dig. Det bästa du kan göra är att prata med någon i personalen för att få hjälp att boka ett annat flyg eller att använda ett annat transportmedel, t.ex. hyra en bil på flygplatsen.
Det är viktigt att komma ihåg att flygbolag inte har någon ansvarsskyldighet gentemot passagerare som missar avgångar på grund av långa köer på flygplatsen. Ur flygbolagets synvinkel är det ditt eget ansvar om du missar din avgång på grund av att du inte kom fram till gaten i tid. Om du drabbas av detta har du troligtvis ingen möjlighet att begära någon form av ersättning.
Om ditt bagage har kommit bort på flygplatsen är det troligtvis en mycket stressig upplevelse – särskilt om du inte vet vad du ska göra. Här följer information om vad du behöver göra för att lokalisera ditt förlorade bagage på flygplatsen och hur du gör ett anspråk om ersättning.
Det första att tänka på är att de flesta flygplatserna har en särskild disk i bagagehallen där de hanterar förlorade ägodelar på flygplatsen. Där behöver du fylla i en Property Irregularity Report (PIR). När du gjort det kan ombudet spåra ditt bagage med hjälp av dess streckkod och förhoppningsvis berätta var bagaget befinner sig. I de flesta fallen kan flygbolaget spåra ditt bagage och leverera det till dig inom några dagar.
Om du inte har fått tillbaka ditt bagage inom 21 dagar betraktas det som förlorat, och du har då rätt att begära ersättning antingen från flygbolaget eller via din reseförsäkring. För att kunna begära ersättning för ditt förlorade bagage måste du skriva till flygbolaget inom sju dagar efter att bagaget har förklarats som förlorat, med en förklaring om situationen och uppgifter om ditt flyg. Det fasta ersättningsbelopp som ett flygbolag måste betala ut kan vara lägre än de förlorade ägodelarnas värde. Därför är det bäst att rådfråga ditt reseförsäkringsbolag om du kan lämna in ditt anspråk till dem.
Även om det kan vara jobbigt när något går fel på flygplatsen är det viktigt att komma ihåg att det finns personal som kan hjälpa dig och se till att du når din destination. Med denna information i bakhuvudet är du lite bättre förberedd på eventuella problem du kan råka ut för på en flygplats.
Som tur är kan du förlita dig på att Avis hjälper till att göra din upplevelse så stressfri och angenäm som möjligt, med våra guider till några av Storbritanniens och Europas mest populära flygplatser.
Förvandla din väntetid på London Heathrow till en gourmetupplevelse med vår guide till några av de bästa matställena på Storbritanniens största flygplats.
Letar du efter något gott att äta eller dricka medan du väntar på Birmingham flygplats? Ta en titt på vår guide med alla matställen du kan besöka där.
Har du precis landat på Manchester flygplats? Läs vår guide till det lokala området, inklusive körtips, information om biluthyrning och vanliga frågor och svar.
Om du besöker Skottlands historiska huvudstad rekommenderar vi att du läser vår biluthyrningsguide för Edinburghs flygplats med tips om att köra i området och rekommendationer om natursköna rutter.
För passagerare som landar på soliga Costa del Sol har vi sammanställt denna enkla guide som gör det snabbt och smidigt att hyra en bil på Málagas flygplats.
Som medlem får du omedelbar tillgång till förmånerna med vår prioriterade service. Och när du bokar direkt hos oss kommer du dessutom inte att hitta en billigare Avis-bil på någon annan plats.
Här är några av de förmåner du får tillgång till: